Jumaat, 7 Mei 2010

Qadha Solat Yang Luput

بسم الله الرحمن الرحيم
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله
Apabila seseorang muslim tidak mendirikan solat disebabkan oleh tertidur atau lupa, maka ia wajib mengqaha solat yang luput tanpa ada khilaf di kalangan ulama. Ini adalah berdasarkan yang diriwayatkan oleh al-Bukari dan Muslim daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda;
" Sesiapa yang terlupa untuk mendirikan solat, maka hendaklah didirikannya apabila ia teringat. Tidak ada kaffarah ( yang menghapuskan dosanya ) untuknya melainkan dengan itu ( dengan mengqahanya )."
Imam Muslim juga meriwatkan satu hadis;
" Apabila salah seorang daripada kamu tidur sehingga terluput solat atau terlupa, maka tunaikanlah ia apabila teringat kerana Allah berfirman yang bermaksud " dirikanlah solat untuk mengingatiku."
Adapun solat fardhu yang ditinggalkan dengan sengaja atau kerana malas, ijma' ulama ( majoriti ulama ) mengatakan bahawa ia wajib diqaha. Ini berdasarkan hadis-hadis di atas. Jika orang terlupa atau tertidur masih dituntut atau diwajibkan agar mengaqaha solat yang luput, apatah lagi jika solat tersebut ditinggalkan dengan sengaja, malas atau jahil. Walaupun orang yang yang tertidur atau terlupa sehingga luput solatnya tersebut tidak berdosa, namun ia tetap diwajibkan menidirikan solat yang telah luput. Tetapi orang yang sengaja meninggalkan solat itu bukan sahaja berdosa bahkan wajib membayar hutang solatnya kepada Allah.
Ada pendapat ulama yang mengatakan orang yang meninggalkan solat dengan sengaja telah kafir. Justeru itu, ia tidak wajib mengqadha solatnya sebab ia telah kafir pada masa itu, dan ia dikira kembali menjadi Islam apabila ia mendirikan solat semula. Manakala solat yang luput, dia tidak diarahkan mengqahanya kerana Islam menghapuskan apa yang sebelumnya ( sebelum Islam )
Namun setelah diteliti di antara kedua-dua golongan ini, dibuat kesimpulan bahawa pandangan yang dikemukakan oleh mojoriti ulama adalah lebih tepat. Oleh yang demikian, marilah kita pastikan semua ahli keluarga kita mendirikan solat fardhu dengan penuh ketaatan dan takut kepada Allah. Untuk keterangan lanjut, sila bertanya kepada ustaz atau tuan guru di tempat anda. Anda juga boleh merujuk kepada kitab al-Mughni:2/107, al-Majmu': 3/68-71 atau buku Salah Faham Terhadap Bid'ah, Dr. Abd. Malik Abd. Rahman As-Sa'adi halaman 153-155 ( Darul Nu'man ). Saya syorkan anda memiliki buku Salah Faham Terhadap Bid'ah tersebut dan membacanya kerana ia isi kandungannya sangat baik sekali dan yang penting ia selaras dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jama'ah. Sekarang banyak buku agama di pasaran yang ditulis berdasarkan fahaman yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah meskipun mereka mendakwa tulisan mereka berdasarkan al-Quran dan al-Hadis. Anda boleh menghubungi pihak Pengedar Erfan Hj. M.A. Ghani di talian 03 26988495. Wallahu a'lam.
Sabtu 8.5.2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan